In de bergen - Reisverslag uit Lhasa, China van Teunissen - WaarBenJij.nu In de bergen - Reisverslag uit Lhasa, China van Teunissen - WaarBenJij.nu

In de bergen

Blijf op de hoogte en volg Teunissen

15 Juli 2017 | China, Lhasa

Woensdag 19/7 en 20/7
Vanmorgen om kw. voor 8 op om te ontbijten en nog wat spullen te halen. We worden om half 10 opgehaald van het hotel om naar het station te gaan. Het is daar erg druk en je kan een half uur van tevoren in de trein. Het was wel even zoeken in welke coupé we zitten , maar we hebben het gevonden. Het is een kleine ruimte met 6 bedden, dus dat is wel erg krap. De bagage hebben we onder het bed gestouwd. We komen langs verschillende stationnetjes en komen bij het hoogstgelegen meer ter wereld. Cuo mo chi?
Vannacht weinig geslapen. Om half twee vannacht kwam er nog iemand, die ook bij ons moest slapen. Het is erg gehorig en er zit ook geen deur of gordijn voor de slaapruimte. Om 7 uur vanmorgen gingen het licht en de muziek aan. We moeten in Xining overstappen op de volgende trein, die hetzelfde nummer heeft. Het grootste gedeelte van de treinreis zit erop.
Peet en ik wilden vanmorgen water halen, maar het is een mega grote trein, dus je blijft lopen. Je mag in de trein niet roken, maar in de tussenstukken wel. Daar is het dus extra druk. We hebben het maar opgegeven en wachten maar totdat het karretje met drinken langskomt.l

Aangekomen in Xian om 9 uur in de avond, dus vandaag doen we niet veel meer. Wat eten, beetje lopen en slapen.
De volgende dag gaan we naar het terracotta leger. We hebben een trip geboekt via het hostel en gaan in een groep van 12 mensen daar naartoe. Er zijn drie grote zalen met opgravingen en het ziet er heel indrukwekkend uit. Het is die dag heel warm, 40 graden. We hebben tussendoor een chinese lunch met allemaal verschillende gerechten en een ronde draaiplaat. Dat smaakt erg lekker. Het eten met stokjes gaat al veel beter dan in het begin. Na de lunch gaan we naar het mausoleum van keizer Qin, maar dat blijkt dus onder de grond te zien en wat wij te zien krijgen is een park met een zuil en een aanduiding waar hij onder de grond ligt.
Hierna gaan we weer terug naar het hostel. In de avond gaan we eten en een flink stuk door de stad lopen. Je hebt daar een bell tower, die in de avond heel mooi verlicht is. Trouwens alle straten zijn heel mooi verlicht.
Vrijdag. 14/7

Vanochtend om 5.30 opgestaan. We hebben een minivan besteld om half 7, maar dat blijkt gewoon een luxe auto te zijn. De taxirit duurt ongeveer een uur. Het inchecken op het vliegveld is gelukt. Duurde wel even, want ook hier staat veel in het Chinees aangegeven. We zijn bij een balie van Chinese Eastern gaan navragen waar we heen moesten. Gelukkig sprak diegene een klein beetje engels en met een beetje wijzen konden we onze incheckbalie vinden. Dan moet je drie minuten bij een bord wachten om te kijken of je je bagage open moet maken. Dat hoefde gelukkig niet. We hadden een vlucht om 9.50, maar dat is nu ineens 8.30 geworden. We zitten nu te wachten op het vliegveld, omdat onze vlucht vertraagd is vanwege slechte weersomstandigheden. Gaat nog wat worden, dus! Misschien vertrekken we toch nog op de oude tijd. We hadden nog niet ontbeten, dus we hebben een lekker ontbijtje op het vliegveld gekocht bestaande uit koffie en een black forestcake. Broodjes hebben we niet gevonden.
Het vliegtuig vertrok pas rond 12 uur. Vlucht viel heel erg mee. Bij het vliegveld van Lhasa stond een gids ons op te wachten, maar we moesten daarna ook nog op andere mensen wachten.
We zitten nu in een hotel the Tibet Gang-Gyan Lhasa Hotel en dat ziet er mooi uit. We gaan straks nog even naar buiten om geld te pinnen en te eten.

Zaterdag 15/7
Vandaag gaan Justin en Xander een aantal dingen bezichtigen. Peet en ik blijven in het hotel, want we hebben wel last van de hoogte. Wij doen dus een rustig dagje in het hotel met veel water drinken en pilletjes slikken tegen de hoogteziekte. Die hadden we gelukkig meegenomen. We hebben in de middag nog even rustig buiten gelopen om water en fruit te halen, want we hadden nog niets gegeten. In de avond in restaurant Dunya een yaksteak met patat gehaald. Was toevallig een Nederlands/Amerikaanse eigenaar. Daar hebben we ook gelijk kruidenthee gehaald tegen hoogteziekte.

Zondag 16-7
Met de bus naar Potala palace. Een heel groot paleis met heel veel trappen. Peet en ik voelen ons al weer wat beter, maar het zijn wel erg veel trappen. Je moet een aantal keer je paspoort laten zien en je gaat ook twee keer door een poortje heen en je tas ook. Buiten mag je foto's maken, maar binnen niet. Er staan daar heel veel boedda's en er zijn een aantal tombes van Dalai Lama's.
Iedereen stopt daar ook geld in bakken of legt het gewoon daarvoor neer. Daarna gaan we lunchen. Na de lunch gaan we naar Jokhang Temple met ook allemaal mooi beelden en boedda's.
We zijn aardig moe geworden, dus zijn we daarna een uurtje gaan pitten in het hotel. In de avond hebben we een Tibetaanse avond met een Tibetaans buffet, wat erg lekker smaakt en Tibetaanse dans en na het eten gaan we lopen naar het Potala palace. Daarvoor is een heel verlicht plein met muziek en fonteinen, die op de maat van de muziek bewegen. Dan nog een stukje verder kan je een paar trappen op en heb je een mooi uitzicht over het Potala palace en over een verlichte winkelstraat. Alle winkels blijven tot 9 en 10 uur open, want hier is het nu ook zomervakantie, dus iedereen blijft later op. Bij het hotel aangekomen zijn we wel moe en gaan lekker slapen.
Morgen gaan we met de bus verder en moeten we om 7.50 vertrekken.

Maandag 17/7
We gaan op weg met de bus voor een tocht van 330 km. De tocht gaat ongeveer 10 uur duren met tussenstops en lunch. Onderweg stoppen we bij de gele rivier en bij een plek met mastifs? Grote tibetaanse honden waarmee je op de foto kon. Ze hebben bij hun nek heel veel haar en lijken daardoor n beetje op een leeuw. We stoppen ook bij het Yamdrok meer 4993 m hoog.een blauw en heel helder meer en bij Karola Glacier. 5039m.hoog. We hebben geluncht bij een tibetaanse familie. Daar hebben we kaas gegeten, aardappels en brood. Ook hebben we tibetaanse thee gedronken. Boterthee, die zout is en zoete thee.
We gaan in Shigatse slapen in hotel Tashi Choe Ta. Avondeten doen we in het restaurant bij het hostel en we eten een soort sate van yak vlees, een maisschotel, stew en heet vlees met aardappel. Dit zijn echte Tibetaanse gerechten. Erg lekker, maar sommige zijn ook wel erg heet qua smaak. Daarna lopen we nog even rond in het stadje en gaan daarna slapen. Morgen gaan we weer terug naar Lhasa.

Dinsdag 18/7
Vandaag om 7 uur op . We gaan eerst naar het Ta Shi Lhun Po Monastery. Hier leven de Pashen Lama's. Hier is ook de grootste boedha van 30 meter hoog. Er lopen heel veel mense rond met potjes Yakboter. Ze doen dan steeds een beetje hiervan in een grote schaal waar lontjes in drijven, die daardoor blijven branden. Na dit bezoek gaan we weer terug in de bus voor de tocht naar Lhasa. Dit is een busreis van ongeveer 6 uur, maar met stops erbij van de lunch duurde het wat langer. We waren rond half 6 weer terug in het hotel van Lhasa. Eerst weer even onze backpacks pakken, die we daar hadden achtergelaten en naar de hotelkamer toe. Even uitrusten en daarna hebben we lekker gegeten en boodschappen gedaan voor de treinreis van morgen. We gaan dan naar Xian voor een treinreis van 32 uur en hebben wat noedels, broodjes en lekkers gehaald voor onderweg. In de trein kan je heet water krijgen voor de noedels enz.

• 24 Juli 2017 - 21:02

Herman En Joyce:

Jeetje wat indrukwekkend allemaal. Wel een reis waar je een goede conditie voor moet hebben lijkt me?

• 24 Juli 2017 - 21:31

Herman En Joyce:

Ik kon het niet laten, maar heb de locaties in je verslag opgezocht. Ik heb nog nooit zulke mooie hotels gezien! En het meer en de gletsjer prachtig! Herman en ik hadden eigenlijk eerst zo'n vakantie moeten doen en daarna ons huis. Wij houden van Chinese dingen!

• 25 Juli 2017 - 10:54

Cobie:

Hoi schatten
    Wat een geweldige reis en wat maken jullie veel mee,
    fijn om te lezen dat het weer wat beter gaat met jullie en dat Justin en Xander
    geen last hebben van hoogteziekte.
    Geniet van jullie mooie avontuur..
    Love jullie, dikke kussssssssss

• 25 Juli 2017 - 15:35

Martina Dongelmans:

Allemaggies, wat een reis, kunnen jullie t allemaal wel onthouden, waar wat was? Zo te lezen zijn jullie al aardig thuis in t reilen en zeilen daar, Justin en Xander op pad om e.e.a te bezichtigen en even boodschappen gedaan alsof je naar AH om de hoek gaat. Leuk om te lezen allemaal. Ben benieuwd aar de foto's! GLK Martina Dongelmans